Home » Blogs » Hoe zit het met organisch, viraal en betaald bereik op social media?

Hoe zit het met organisch, viraal en betaald bereik op social media?

homme-cafe-et-smartphone

 

Woensdag 2 november 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Pasgeleden was ik in gesprek met een onderneemster over het onderwerp: bereik op social media. Ze vroeg mij: “wat is eigenlijk het verschil tussen organisch en viraal bereik?’’. Dit zijn twee termen die vaak voorkomen als we het hebben over social media. Daarnaast is er ook betaald bereik. Voordat ik inzoom op viraal en organisch bereik, wil ik eerst vertellen wat ik vind van betaald bereik (adverteren en promoten) op social media.

Steeds meer bedrijven betalen voor het promoten en adverteren van hun berichten op social media. De voordelen van online adverteren is, dat je inzicht hebt in de kosten en het rendement van onlineadvertenties meetbaar zijn. Persoonlijk ben ik geen voorstander van betaald adverteren, omdat ik er simpelweg geen geld aan wil besteden. Ik wil mij vooral focussen op mijn organisch en viraal bereik en heb als doel om hiermee mijn aantal likes te vergroten. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van mijn content ervoor zal zorgen dat het aantal likes op den duur vanzelf wel groter zullen worden. De content is voor mij dus het belangrijkst. Wat wil ik bereiken met welk content en waarom? Dat is voor mij de hamvraag. Het is voor mij altijd de uitdaging om de doelgroep via eigen ervaring, onderzoek en acties te bereiken. Ervaring door verschillende content te delen via mijn eigen social media en die van opdrachtgevers. Ik kies dus voor een lange termijnstrategie, waarbij ik allereerst het gedrag van mijn doelgroep wil leren kennen. Je moet vooral geduld hebben en experimenteren met je activiteiten. Reageren op de doelgroep, inspringen op de actualiteit en verschillende gebeurtenissen die betrekking (kunnen) hebben op jouw organisatie, de doelgroep of de branche. Ik blijf dus constant de interactie opzoeken met mijn doelgroep en probeer er voor te zorgen dat mijn volgers betrokken raken met mijn bedrijf en online activiteiten.

Daarnaast vraag ik me af wat de achterliggende gedachte is voor ondernemers/bedrijven om te starten met social media. Het is gratis? De concurrent doet het ook? Iemand uit het netwerk beveelt het aan? Klanten zitten op verschillende social media, dus kan ik ze proberen te bereiken? Laatstgenoemde moet naar mijn mening de belangrijkste reden zijn voor het gebruiken van social media. Heb jij wel eens nagedacht over: wie precies jou doelgroep is? Wat zijn de interesses van je doelgroep? Waarom zou de doelgroep jou moeten willen volgen op social media? Wat doe jij aan activiteiten op social welke relevant zijn voor de doelgroep? Welke informatie wil je deze doelgroep geven en waarom? Allemaal vragen die je kunt beantwoorden om op basis hiervan een strategie te bepalen. Als je eenmaal hebt onderzocht en bepaald waar je doelgroep zich bevindt en hoe jij de doelgroep wilt bereiken kun je je strategie hierop baseren en vaststellen. Via verschillende kanalen probeer je deze doelgroep te bereiken. Daarbij wil ik de overige redenen die ik heb benoemd voor gebruik van social media niet uitsluiten, want ze spelen allemaal een rol in de besluitvorming van wel of niet gebruikmaken van social media. Toch begint een organisatie vaak met social media omdat het gratis is. Laat het dan ook gratis blijven en besteed vooral aandacht aan organisch en viraal bereik van je onderneming.

Om je social media doelstellingen te kunnen realiseren, is het van belang om een goede balans te vinden in de activiteiten die je doet voor een optimaal bereik. Betaald bereik levert veel op voor de totale bereik, maar het blijft essentieel om te blijven kijken naar je organische en virale bereik.

Waar staat organisch bereik voor?

Het organisch bereik is het bereik die je hebt met het posten van een bericht op social media dat afhankelijk is van je aantal volgers. Stel je voor dat je 600 vrienden hebt op Facebook, dan is jouw organisch bereik, die 600 vrienden. Dit geldt ook voor de andere social media platforms die je gebruikt, zoals: Twitter, LinkedIn, Instagram, etc. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter je organische bereik is. Daarom is het voor de gebruikers goed om de focus te leggen op het vergroten van het aantal volgers op social media. Vergroten van deze groep kun je bewerkstelligen door het delen van waardevolle en interessante content, verschillende campagnes op te zetten en acties te voeren. Zorg ervoor dat je met je berichten de aandacht van de doelgroep weet te trekken. Inspireer je doelgroep en zorg voor een hoge mate van betrokkenheid en interactie via deze kanalen. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om mensen die je bijvoorbeeld ontmoet of mensen die al in je netwerk zitten te vragen om jouw pagina’s te volgen en te liken.

social-media-909708_960_720

 

En viraal bereik…?

Het viraal bereik is het bereik die ontstaat door een handeling van een persoon uit je vrienden-/ netwerklijst op social media. Met een handeling (like, reactie of delen van het bericht) van deze persoon is het mogelijk om een ander persoon te bereiken die niet in jouw lijst voorkomt. Deze persoon is dus een vriend van een vriend (netwerk van een ander). Een hoog viraal bereik betekend dat jou bericht, de aandacht wekt en interessant genoeg is voor mensen om het te delen met het eigen netwerk. Hierdoor vergroot je steeds meer je bereik en doelgroep, want uiteindelijk kan je door alle likes, reacties en het delen van je bericht de vrienden van vrienden van vrienden bereiken. Dit is wat je als organisatie uiteraard wilt. Dit is goed voor je naamsbekendheid, maar ook je aantal likes op je pagina. Mensen die zien dat jij waardevolle en interessante content delen zullen hoogstwaarschijnlijk besluiten om jouw direct op social media te volgen. De doelgroep wordt groter en je bereik daarmee ook.

20009412344_928488a49d_b

Alle berichten, acties, campagnes die je op social media doet kun je door middel van betaald adverteren promoten en ondersteunen. Het zou al snel met een klein budget kunnen. Met adverteren kun je selecteren op geslacht (man/vrouw), leeftijd (bijv. 18 t/m 30 jaar), geografie (Overijssel, Zwolle, Kampen, etc.), interesses (reizen, internet, boeken, etc.) en meer. Hierdoor kun je gericht jouw bericht promoten bij de doelgroep die je hebt geselecteerd. De hoogte van het budget bepaald hoelang je advertentie gezien wordt en hoe groot je bereik zal zijn op social media. Met betaald bereik kun je al snel een enorme totale bereik realiseren. Het is een manier om de doelgroep effectief en doelgericht te bereiken en je aantal likes hiermee te vergroten.

Wil je nog meer kennis opdoen en heb je aanvullende vragen over bereik op social media? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Lees meer over social media:

Advertentie Brand4life

Comments are closed.