Home » Blogs » Wat kan ik doen als ondernemer om mijn doelgroep te bereiken?

Wat kan ik doen als ondernemer om mijn doelgroep te bereiken?

pexels-photo-9816

Woensdag 4 januari 2017 | Fikret Akin | Brand4life

Als organisatie en ondernemer moet je weten wie je doelgroep is. Welke groep mensen hebben de potentie om klant van jou te worden? Wie staan te wachten op jouw product of dienst? Als je weet wie die doelgroep is, dan kun je op basis hiervan activiteiten ondernemen om jouw verhaal, product of dienst te vertellen via de beschikbare kanalen. De hamvraag is: welke beschikbare kanalen bieden jou de mogelijkheid om je doelgroep te bereiken? Hier moet je goed naar kijken. Je moet onderzoek doen en keuzes maken. Waar moet je jouw boodschap aankondigen? Misschien is dit online via je website, social media, blogs of forums. Het kan ook zo zijn dat je naar een specifiek evenement toe moet om de doelgroep aan te spreken en te ontmoeten. Wellicht werkt het voor je met een advertentie in de krant, tijdschrift of magazine. Misschien zit jouw doelgroep thuis voor de televisie of in de auto naar de radio aan het luisteren. Of; zit jouw doelgroep thuis op een flyer te wachten, waarop jij jouw verhaal verteld. Allemaal vragen, keuzes en mogelijkheden. Verschillende communicatiemiddelen die ter beschikking zijn van een ondernemer. Aan elk communicatiemiddel zit een prijskaartje. Je moet dus goed bepalen of het waard is om een specifiek communicatiemiddel in te zetten, want gaat het daarmee wel lukken om je doelen te behalen? Gaat het lukken om de doelgroep te bereiken?

Met het vaststellen van de doelgroep geef je aan tot wie je boodschap gericht is en wat het profiel is van de ontvanger van de informatie. Een scherpe omlijning van de doelgroep vraagt om keuzes; dat is niet altijd makkelijk.

Een aantal goede vragen op een rij die de revue moeten passeren bij het bepalen van de juiste doelgroep:

  • Wie koopt en zou geïnteresseerd kunnen zijn in onze producten en diensten en wie zal dit in de toekomst willen doen?
  • Waar bevinden deze groep mensen zich en hoe kunnen wij ze bereiken?
  • Wat is het zoekgedrag van deze doelgroep?
  • Is er sprake van meerdere type doelgroepen, waardoor er verschillende benaderingen toegepast moeten worden?
  • Wat zijn de overeenkomsten tussen deze type doelgroepen?

Door in grote lijnen te bepalen welke waarde je aan je doelgroep geeft, kun je al een groot deel van je marketingplan invullen. Belangrijk daarbij is:

  • Wat zijn de interesses van de doelgroep?
  • Om welke redenen doet de doelgroep een aankoop bij ons?
  • Om welke redenen doet de doelgroep geen aankoop bij ons?
  • Welke problemen ervaart de doelgroep en hoe kunnen wij dat als organisatie verhelpen?
  • Hoe kunnen wij de aandacht van de doelgroep blijven trekken?
  • Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de doelgroep niet te veel moeite moet doen om een aankoop te doen?

Voor veel bedrijven zijn dit geen eenvoudige vragen. Ze raken de kern van de bedrijfsstrategie, maar moeten wel beantwoord en uitgedacht worden om succesvol te zijn en de juiste keuzes te kunnen maken.

Advertentie Brand4life

Comments are closed.