Home » Columns » Column 15: Gaat Facebook minder vaak zakelijke posts laten zien?

Column 15: Gaat Facebook minder vaak zakelijke posts laten zien?

Facebook heeft aangekondigd dat er een grote update komt voor de Facebook tijdlijn. Facebook zou terug willen naar de basis, mensen dichter bij elkaar brengen. Wat houdt dit in? Minder berichten van bedrijven in de tijdlijn en meer berichten van familie, vrienden en kennissen.

Slecht nieuws en paniek voor bedrijven zou je denken. Nu zullen je zakelijke berichten nog minder vaak zichtbaar worden, terwijl veel ondernemers al ontevreden zijn over het aantal likes en het bereik van haar berichten en pagina.

Wist je dat het gemiddelde bereik van een bericht die je op je zakelijke Facebookpagina deelt, al erg laag is. Deze ligt namelijk tussen de 2% en 10%. Het gemiddelde organische bereik daalt ieder jaar en daarom is dit eigenlijk geen nieuwtje. We praten nog steeds over de situatie, zoals die op dit moment is.

De verandering die Facebook wilt gaan doorvoeren, moet er voor zorgen dat gebruikers (privé) meer op Facebook hun tijd zullen doorbrengen en nog meer zullen focussen op dit platform. Daarom zou ik deze verandering voor Facebook (privé en zakelijk) gebruikers, meer als een positieve ontwikkeling willen bekijken. Een verandering als deze biedt bedrijven nog meer kansen om hun doelgroep(en) te bereiken. Gebruikers gaan namelijk nog meer gebruik maken van Facebook, dit is dus wat Facebook wilt stimuleren met deze ontwikkeling. Een voorwaarde voor succes is wel dat je creatief en gestructureerd bezig gaat met je Facebook. Daarnaast zul je door te adverteren nog meer je doelen kunnen bereiken en je berichten een extra boost kunnen geven.

Daarom denk ik dat bedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over deze berichtgeving met betrekking tot Facebook. Focus je vooral op de inhoud van je berichten. Het is nog steeds zo, dat wanneer de berichten die je deelt kwalitatief goed zijn, dat je dan steeds meer mensen kunt bereiken. Heb een focus, laat Facebook leuk zijn en zorg ervoor dat je volgers de interactie aangaan met je. Go for it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.