Home » Columns » Column 17: Analyseren van je website met Google Analytics

Column 17: Analyseren van je website met Google Analytics

Google Analytics is één van de populairste tools voor het analyseren van de prestaties van je website(s). Met gegevens over ‘het aantal pagina bezoeken’, ‘de kanalen waarvandaan bezoekers op de website komen’ en ‘het gedrag van bezoekers op de website’.. achterhaal je eenvoudig interessante informatie over je website bezoekers op je webpagina’s en blog-artikelen. Dit maakt deze tool daarom erg interessant en relevant voor ondernemers.

Wat ik persoonlijk over mijn website en die van mijn opdrachtgevers zou willen weten is: hoeveel pagina bezoeken worden er gerealiseerd en wanneer en waardoor komen de bezoekers op de website(s)? Wat kan ik met deze informatie? Zijn dit leads (potentiële opdrachtgevers)? Welke pagina’s doen het goed en welke niet? Kan ik op basis van deze vragen en de antwoorden verbeterslagen maken? Dat kan! Daarom ben ik van mening dat je als ondernemer gebruik moet maken van Google Analytics. Constant blijven analyseren, testen en je marketing en communicatie hierop aanpassen.

Uiteindelijk draait het allemaal om de resultaten en de te nemen vervolgstappen o.b.v. van je analyses en statistieken. Welke conclusies kun je trekken en hoe kun je je marketingactiviteiten nog meer verbeteren. Verbeteren op basis van feiten.

Even een voorbeeld. Als we social media even onder de loep nemen, waarschijnlijk maak je met je bedrijf gebruik van verschillende social media kanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. Met Google Analytics kun je meten hoeveel bezoek je naar je website krijgt via deze kanalen. Wanneer je een actie hebt opgezet en dit via deze kanalen hebt gepubliceerd, dan is het zeer relevant om te zien welke kanalen het goed doen. Op basis hiervan kun je de inhoud van je social media bijstellen en bepalen. Goed presterende berichten vaker inzetten en minder presterende berichten anders inzetten. Maak je nog geen gebruik van Google Analytics, dan is het misschien nu de tijd om dit te overwegen. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.