Home » Columns » Column 4: hoe gastvrij is jouw marketing eigenlijk?

Column 4: hoe gastvrij is jouw marketing eigenlijk?

Als verantwoordelijke voor de marketing van een restaurant is het belangrijk om je marketingactiviteiten vooral vanuit de ogen van je gasten te bekijken. Vaak zie je het vanuit je eigen perspectief en visie. Is dit wel hetzelfde als hoe jouw gasten het allemaal zien en beleven? In de horeca gaat het niet alleen maar om het eten en drinken, maar vooral ook om de emoties, gevoel en herinneringen van je gasten. Het is aan de gastheer/gastvrouw de taak en doel om klanten blij te maken en ondersteuning te bieden bij het krijgen van ontspanning en een goed gevoel tijdens en na het verblijf.

Om je gasten meer te kunnen geven dan alleen maar een heerlijk diner of een zalig wijntje, moet je kunnen aanvoelen waar de behoefte van je gasten liggen. Dit betekent dat je goed moet observeren, luisteren en weten in te spelen op deze behoeften van je gasten.

Maar hoe kun je gastvrij zijn als je gasten nog niet eens in je zaak binnen zijn? Wat als je potentiële gasten zich nog aan het oriënteren zijn? Online! Zorg ervoor dat jouw online marketing en online zichtbaarheid en informatie goed vindbaar, doordacht en persoonlijk genoeg zijn om de aandacht te trekken van je gasten. Zorg voor gevoel, belevenis en transparantie in je teksten en foto’s die je gebruikt. Dan kun je je potentiële gasten weten te overtuigen dat men voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrent. Je kunt je onderscheiden door een gastvrije en doelgerichte marketing, waarbij je je eigen unieke geluid laat horen. Je potentiële gasten zijn tegenwoordig vooral online op zoek en dat is waar het merendeel van je marketinginspanningen zullen liggen. Het eerste gesprek met je potentiële gast begint eerst op je website, social media en overige online kanalen.

 

IMG_2325

Comments are closed.