Home » Columns » Column 10: Waarom WhatsApp-marketing inzetten met je bedrijf?

Column 10: Waarom WhatsApp-marketing inzetten met je bedrijf?

We maken tegenwoordig allemaal gebruik van WhatsApp. Zo sturen we berichten naar familie, vrienden, collega’s, etc. We maken er vooral privé gebruik van. Zakelijk gebeurt dit helaas nog niet zo heel veel. Dit is een gemiste kans. WhatsApp heeft veel voordelen, waardoor het een belangrijk communicatiekanaal kan zijn voor een bedrijf.

Eén van de grootste voordelen is dat, een bericht dat via WhatsApp wordt verstuurd, altijd wordt gelezen. Dit kun je niet altijd zeggen van een email die je stuurt naar bijv. een klant of prospect. Een email kan in de spam terecht komen of tussen al het mailverkeer onopvallend in de prullenbak verdwijnen. Daarnaast zullen mensen eerder antwoord geven op een WhatsApp bericht. De blauwe vinkjes achter een bericht laten zien wanneer een persoon een bericht heeft gezien en gelezen. Hierdoor voelt de ontvanger onbewust een sociale en emotionele druk om te reageren op een ontvangen WhatsApp.

Daarnaast zitten mensen dagelijks op hun telefoon (gemiddeld 221 keer per dag), ook tijdens het werk! Dit biedt kansen voor zakelijk gebruik van WhatsApp t.o.v. andere communicatiemiddelen (bijv. email). WhatsApp is directer en persoonlijker. Verder is het versturen van een WhatsApp-bericht laagdrempelig, waardoor het een geschikt middel maakt om te gebruiken voor communicatie met een relatie of klant. Er is één-op-één-interactie, waardoor de kans groter is om een relatie op te bouwen met de persoon in kwestie.

Ondanks de positiviteit rondom WhatsApp-marketing is het opmerkelijk dat veel bedrijven geen aandacht besteden aan deze vorm van marketing. WhatsApp-marketing ontbreekt in marketingplannen, terwijl het een krachtig communicatiemiddel kan zijn om de doelgroep te bereiken of om een relatie mee op te bouwen. Mijn advies: bepaal een WhatsApp-strategie en ga er mee aan de slag.

 

Column 10: WhatsApp marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *