Home » Blogs » Hoe maak ik met mijn bedrijf het verschil op social media?

Hoe maak ik met mijn bedrijf het verschil op social media?

20009412344_928488a49d_b

 

Donderdag 29 september 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Allereerst, wil ik jullie meenemen naar het moment dat ik voor het eerst social media ging inzetten voor een bedrijf. In december 2012 had ik besloten om Facebook in te zetten voor restaurant Rhodos Steenwijk. Ik had nog nooit een bedrijfsaccount aangemaakt en het beheer hiervan op me genomen. Ik was ervan overtuigd dat we dit moesten doen. Het was een hype, veel mensen gebruikten het en eigenlijk konden we er niet omheen. Mijn broer, de eigenaar van het restaurant, had het niet zo op social media. Zelf maakte hij er geen gebruik van en wilde het liever ook niet doen. Controle was voor hem erg belangrijk en zijn logische gedachte was dat hij geen controle zou kunnen hebben op datgene wat er online zou gebeuren. Vooral omdat hij niet wist hoe het werkte en zich geen beeld kon vormen van wat er te halen viel door er gebruik van te maken. Enigszins snapte ik hem wel, maar de mogelijkheden die het platform zakelijk biedt en mijn geloof in dit medium kon mij niet weerhouden. Ik moest hem overtuigen. Ik verzekerde hem dat ik wist wat ik deed. Ik vertelde hem over de mogelijkheden en wat ik ermee wilde bereiken. Ik weet niet of ik hem volledig had overtuigd, maar hij zei in ieder geval..‘’doe je ding’’. Zo begon ik met mijn eerste activiteiten en avonturen op Facebook voor het restaurant.

Hieronder mijn eerste post met het bedrijfsaccount.

1

 

 

 

 

 

Afbeelding 1: Eerste bericht met het Rhodos Steenwijk Facebook account

 

Hieronder ook een bericht via mijn persoonlijke Facebook-account. Ik vroeg aan mijn Facebookvrienden om onze pagina te liken.

2

 

 

 

 

Afbeelding 2: Verzoek aan mijn vrienden om onze Facebookpagina te liken

 

How social media works for me?

In al die jaren dat ik de Facebookaccounts beheer van o.a. het restaurant en de voetbalvereniging, heb ik geleerd dat je vooral moet experimenteren met de berichten die je deelt via social media. Proberen, proberen en nog eens proberen. Nieuwe dingen, creatieve berichten, foto’s, video’s, nieuwsartikelen en meer… Vooral er mee bezig zijn. Ga in de stoel zitten van je volgers en de doelgroep. Wat vinden zij leuk en hoe zorg je voor betrokkenheid en interactie. Wees alert op momenten die jij zou kunnen en willen delen met jouw volgers en Facebookvrienden.
Wat ik vooral doe en erg belangrijk vind op social media is het snel reageren op berichten en reacties van volgers. Ik probeer te informeren over de ontwikkelingen binnen de organisatie, deel mooie momenten en ga in op de actualiteit m.b.t. bijvoorbeeld de branche (ook al gaat dit niet perse over de organisatie zelf). Continuïteit en diversiteit is erg belangrijk. Bouw voor jezelf een systeem m.b.t. je social media activiteiten, waarbij je gestructureerd en planmatig verschillende berichten deelt.

Denk je weinig tijd te hebben voor je social media activiteiten? Ga dan voor een planning, waarmee je rust en duidelijk voor jezelf kunt creëren. Kies een specifieke dag en tijdstip in de week uit en ga er wekelijks voor zitten. Dit hoeft niet heel lang te duren. Publiceer niet te veel, maar ook niet te weinig (1 of 2 berichten per week is voor het restaurant bijvoorbeeld voldoende).  Ga soms terug in de tijd, maar vertel ook hoe de ontwikkelingen er uitzien. Laat zien waar je mee bezig bent. Ga in gesprek met je Facebookvrienden over deze onderwerpen, maar doe dit ook wanneer jouw doelgroep aanwezig is bij jou in de winkel of op kantoor.

Dit is mijn visie, dit is mijn aanpak. Dit werkt voor mij! Maar toch moet je het vooral doen, doen en nog eens doen. Elk bedrijf, elke doelgroep en elke branche is anders, waardoor je vooral moet proberen en moet ontdekken. Op basis hiervan kun je een strategie bepalen. Kijk naar de berichten die voor jou werken en publiceer dit soort berichten vaker. Berichten die minder aanslaan niet zomaar afschrijven, maar gewoon minder vaak posten. Misschien dat 2 personen uit alle 300 volgers wel uitkijken naar die post die je doet. Stel ze niet teleur en door het wel te blijven posten zorg je ook weer voor diversiteit. Wellicht dat die 2 personen in de toekomst 4 personen worden, dat die 4 personen weer 100 personen worden. Just go for it!

Laat personeel aan het woord, deel berichten die misschien niet perse met je bedrijf te maken hebben, maar wel met bijvoorbeeld je medewerker(s). Zet ze in het zonnetje. Is een medewerker geslaagd voor haar rijbewijs, is hij geslaagd voor zijn examen, is haar zoontje geboren, etc. Breng ze onder de aandacht en wees trots op je personeel! Zij zijn een onderdeel van jouw organisatie, jouw bedrijfsidentiteit en representeren jouw organisatie.

 

 Succesvolle Facebookactie met het restaurant

Ik wil jullie een voorbeeld geven van een succesvolle Facebookactie die ik op zaterdag 21 mei heb gedaan. Het bijzondere aan deze video is dat het eigenlijk helemaal niets zegt over de kwaliteit van het eten, de ambiance of bijvoorbeeld de muziek in het restaurant. Toch was het een succes. En daarom zeg ik: je hoeft niet altijd foto’s van je producten, van je pand of actieflyers te posten. Het kan ook totaal iets anders zijn, wees vooral creatief. Als het maar herkenbaar is met je bedrijf. In deze situatie was ik de persoon die een boodschap had voor mijn collega’s en daarom was het herkenbaar voor onze volgers. Wees alert op momenten die jouw bedrijf succes kunnen opleveren en onder de aandacht kunnen brengen. Laten we nu gaan naar het moment.

Ik was naar een voorstelling van Jandino Asporaat (cabaretier). Tijdens de after party kreeg ik een ingeving. Ik wilde mijn collega’s van Rhodos verassen met een leuke video met een speciale boodschap van Jandino. Eerst twijfelde ik of ik het wel of niet moest vragen. Hij was gezellig aan het feesten en had er misschien geen zin in. Toch wist ik dat ik het moest doen. Alle moed bij elkaar geschraapt tikte ik hem aan. ‘’Ehmm.. Jandino, zou jij misschien met mij een video willen maken voor mijn collega’s?’’. ‘’Ja, tuurlijk geen probleem.. ik kom er zo aan zei hij’’. En hij ging verder met feesten. Een paar minuten later kwam hij bij me en hebben we onderstaand video gemaakt. De  inhoud van de video was voor de rest volledig spontaan. Ik introduceerde hem en hij deed zijn ding!

 

Video 1: Voor de camera met Jandino Asporaat (Klik op play om het af te spelen)

 

Leuk toch? Ik vind van wel! Na het terug bekijken van de video was ik erg enthousiast. Ik wist dat het succes zou hebben op Facebook. Los daarvan vond ik het ook gewoon leuk om het te laten zien en was ik benieuwd naar wat mijn collega’s ervan zouden vinden. Ik zou het hoe dan ook gaan delen via onze Facebook. Eerst maar naar de groepsApp van Rhodos versturen en kijken hoe mijn collega’s reageren. Zij waren uiteraard erg positief! Nog even mijn broer persoonlijk geAppt.. delen op Facebook he? ‘’ABSOLUUT, zei hij!’’ Die zondag ging hij online. Het resultaat kunt u hieronder zien.

 

3

 

Afbeelding 3: Statistieken van de video

4

Afbeelding 4: Statistieken video met Jandino Asporaat

 

Wat ik persoonlijk erg interessant vind van de bovenstaande gegevens is, dat het eigenlijk het enige Facebookbericht is dat niet perse iets met het restaurant te maken heeft, maar wel de meeste views heeft opgeleverd. Het aantal likes, de betrokkenheid en de unieke kijkers zijn erg hoog. Uiteraard heeft dit te maken met de BN’er en het spontane karakter van de inhoud van de video. Zo hebben we toch weer mooi voor naamsbekendheid gezorgd voor ons prachtige restaurant in Steenwijk.

Moraal van het verhaal! Wees alert, creatief en blijf er vooral mee bezig (waar je ook bent).

PS. Inmiddels heeft mijn broer een eigen Facebookaccount. Hij stuurt regelmatig een Appje of een email met de vraag of ik een specifieke boodschap onder de aandacht wil brengen via onze Rhodos Facebook. 😉

 

Social media advies of uitbesteden aan Brand4life?

Wilt u advies over social media of wilt u het uitbesteden aan Brand4life, dan is dat uiteraard mogelijk. Wellicht dat een social media abonnement iets voor u en uw bedrijf is. Ik help u graag bij het inrichten van uw social media en help u graag met het naar een hoger niveau tillen van uw online activiteiten. Alles met overleg en constant in gesprek! U bepaalt wat er gebeurt, ik stel het voor. Bij akkoord, actie! Wilt u meer informatie hebben? Neemt dan vrijblijvend contact !

Lees meer over social media:

Advertentie Brand4life

Comments are closed.