Home » Blogs » Hebben we met social media nog wel een website nodig?

Hebben we met social media nog wel een website nodig?

20009412344_928488a49d_b

Woensdag 11 januari 2017 | Fikret Akin | Brand4life

Tegenwoordig zie je dat veel bedrijven steeds meer aandacht besteden en zorg geven aan hun social media t.o.v. hun website. Dit is ook niet zo vreemd. Het zoekgedrag van de consument is veranderd en blijft veranderen. Veel gebeurd tegenwoordig online. Voor een bedrijf zijn de communicatieactiviteiten op social media o.a. van invloed op de ranking in Google. Hoe meer verschillende relevante informatie je via social media deelt, hoe meer invloed dit heeft op je vindbaarheid in zoekmachines. Er zijn uiteraard nog meer activiteiten om hier invloed op te hebben, maar in deze blog ga ik vooral in op social media.

Wat je steeds meer ziet bij het gedrag van de consument is, dat informatie over producten en diensten vaak worden opgezocht via verschillende social media kanalen van bedrijven. Als je naar een bedrijf zoekt op social media, dan krijg je vaak een beter beeld over het bedrijf. De content van een bedrijf is op social media vaak meer dan op een website. Dit is ook logisch, omdat je met je website vooral de belangrijkste informatie aan de consument wilt geven. Als je als consument op zoek bent naar specifieke informatie, dan typ je in het zoekscherm bijvoorbeeld op Facebook of Twitter een aantal steekwoorden en je vindt publicaties over dit onderwerp. Het is een gemiste kans, als je als bedrijf hier niet tussen staat. Ook zoekt de consument steeds meer de conversatie op via social media in plaats van bijvoorbeeld een email te sturen, langs te gaan of te bellen. Even een kanttekening – dit alles is wel afhankelijk van wat voor bedrijf je bent of hebt.

Door deze verandering en gedrag van de consument, zie je daarom vaak dat bedrijven verschillende soorten berichten publiceren via hun social media. Hiermee willen ze de potentiële klant proberen te bereiken met relevante informatie.

Hieronder een overzicht van verschillende soorten informatie wat bedrijven (kunnen) delen via hun social media kanalen:

  • Foto’s van nieuwe producten en diensten
  • Foto’s van activiteiten van het team (medewerkers in beeld)
  • Nieuwe collega’s
  • Evenementen die organisaties organiseren
  • Verschillende productacties en/of prijsvragen
  • Welke projecten voert het bedrijf uit
  • Hoe het bedrijf zich ontwikkeld
  • Welke klanten doen zaken met het bedrijf
  • Vacatures
  • Recensies en beoordelingen
  • Contactgegevens

Alle informatie die je op de website kunt vinden en waarschijnlijk zelfs meer, is te vinden op de social media kanalen van het bedrijf. Mits het bedrijf social media op de juiste manier inzet en deze informatie met haar volgers deelt.

Even terugkomend op de titel van deze blog: ‘’Hebben we met social media nog wel een website nodig’’? Mijn antwoord daarop is, JA! Ook al kan de consument steeds meer informatie op social media vinden, toch gaan ze vaak ook een kijkje nemen op de website van een bedrijf. Het is erg belangrijk dat je bedrijf een website heeft, want dit is eigenlijk je online visitekaart van je bedrijf.

Daarom zeg ik dat bedrijven een representatieve website moeten hebben, want met je website maak je vaak een eerste indruk op iemand die je ‘’nog niet eens hebt ontmoet’’. Die eerste indruk is bepalend op het wel of niet iemand ontmoeten, wel of geen zakendoen, wel of geen nieuwe klanten aantrekken. Vaak zie je dat de consument eerst op de website kijkt en vervolgens naar de social media kanalen van een bedrijf op zoek gaat. Het is een samenhangend geheel en daarom is een goede website cruciaal voor een organisatie.

In een volgende blog zal ik meer aandacht besteden aan de website. Wil je onze blogs niet missen, vergeet dan niet om ons via onze Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram pagina’s te volgen.

 

Lees meer Brand4life blogs:

Advertentie Brand4life

Comments are closed.