Home » Columns » Column 18: Medewerkers; de drijvende kracht van jouw merk

Column 18: Medewerkers; de drijvende kracht van jouw merk

Bedrijven hebben onderling veel online concurrentie. Het is niet eenvoudig om zichtbaar te zijn en te blijven voor je doelgroep. Vooral ook omdat je wellicht niet heel veel kennis hebt over hoe je dit moet doen. Hoe kun je je doelgroep online toch bereiken en daarmee je invloed vergroten? De mensen binnen je organisatie zouden hierin een belangrijke rol kunnen spelen.

De grootste fans van je merk zijn vaak binnen je eigen organisatie te vinden. Het zijn je medewerkers die een passie hebben voor je merk, je producten of diensten kennen en geloven in je missie en visie. Zij weten wat er leeft binnen de organisatie en wat de ontwikkelingen zijn. En ze hebben allemaal hun eigen netwerk, te denken valt aan: vrienden, klasgenoten, sportgenoten, ex-collega’s en zakelijke connecties. Deze groep is sterk en vaak specifieker dan dat van de organisatie zelf. Daarnaast vertrouwen consumenten andere mensen en hun eigen netwerk eerder dan een bepaalde organisatie of merk.

Wat kun je doen om je bereik te vergroten? Door bijvoorbeeld content te verspreiden via je medewerkers, kun je je bereik vergroten. Als een medewerker iets deelt op social media, dan is het effect daarvan vele malen groter dan als het merk zelf iets deelt over een bepaald onderwerp. Wanneer je medewerkers zich online sterk profileren en relevante content delen, zal dat de zichtbaarheid van je organisatie ten goede komen. Daarnaast kunnen medewerkers zich als geloofwaardige experts profileren via online platforms die zij gebruiken.

Waar veel bedrijven er alles aan doen om hun doelgroep te bereiken, door verschillende content te verspreiden via social media, vergeten ze hun medewerkers in te lichten en te vragen om in te spelen op deze berichten. Dit is een gemiste kans.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.