Home » Columns » Column 7: Meten is weten! In hoeverre meet jij je marketingactiviteiten?

Column 7: Meten is weten! In hoeverre meet jij je marketingactiviteiten?

Als ondernemer besteed ik veel aandacht aan de naamsbekendheid van mijn bedrijf. Marketing is een belangrijk onderdeel van mijn bedrijfsvoering waarmee ik probeer gezien en gehoord te worden. Mijn marketingactiviteiten zijn gericht op het bereiken van mijn doelgroep. Mijn doelgroep bestaat o.a. uit ondernemers en bedrijven die behoefte hebben aan marketingondersteuning. Regelmatig hoor ik van verschillende ondernemers, dat ze niet geloven in marketing. Ze proberen heel veel verschillende dingen uit, maar het resultaat is vaak onbekend. Ze kunnen niet aangeven wat hun inspanningen hebben opgeleverd. Jammer toch?

Uiteraard kun je niet alles meten, maar heel veel ook al wel. Ik bekijk bijvoorbeeld altijd de statistieken van mijn social media kanalen. Ik wil altijd weten wat ik heb bereikt met mijn activiteiten op social media. Voor mij is het interessant om te weten welke berichten er likes, reacties, betrokkenheid en een groot bereik hebben opgeleverd.

Een belangrijk meetinstrument voor mij is Google Analytics. Google Analytics is een dienst van Google die de statistieken van een website verzameld en gedetailleerd weergeeft. Je kunt bijvoorbeeld precies zien hoeveel bezoekers je op een website heb gehad binnen een geselecteerde periode (jaar, maand, week of dag). Naast dat je kunt zien hoelang iemand op een website is gebleven, kun je ook zien hoe deze bezoekers op de website terecht zijn gekomen. Dit kan zijn via social media, emailmarketing, direct of organisch bezoek of via een referral. Aan de hand van deze statistieken kun je meten wat voor resultaten je social media activiteiten opleveren. Of in welke mate je emailmarketing campagnes succesvol zijn. Maar ook of je online goed gevonden wordt.

Voor mij zijn dit belangrijke gegevens die bepalend zijn voor mijn marketing strategieën.

Door mijn marketingactiviteiten te meten is het voor mij als marketeer en ondernemer mogelijk om mijn uitgaven beter te verantwoorden en te volgen wat het oplevert. ’’Meten is weten!’’

Column: Meten is weten!

Comments are closed.