Home » Blogs » Je boek promoten? Hoe pak je het aan..Marketing!

Je boek promoten? Hoe pak je het aan..Marketing!

book-731199_960_720

Vrijdag 11 november 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Al een tijdje loop je rond met het idee om een boek te schrijven. Je vraagt je af of mensen wel staan te wachten op een boek die jij hebt geschreven. Alle moed bij elkaar verzameld, alle twijfels uit de wereld geholpen en jezelf overtuigd dat jij dit moet doen. Als specialist in je vakgebied weet je zeker dat je veel te vertellen hebt over jouw specialisme, waardoor je begint met alle informatie en kennis op papier te zetten. Je komt er al snel achter dat er meer nodig is dan alleen maar de kennis die jij hebt. Je begint aan een extra research om je boek en verhaal nog meer body te geven. Daarnaast moet je óók nog eens nadenken over de foto’s, lettertypen, kleuren, vormgeving, papiersoort, uitgeverij, aantal exemplaren, etc. Een drukke periode en heel veel keuzes die je moet maken. Je kunt dit alles zelf doen, maar je kunt ook hulp inschakelen. Allemaal zaken waar je goed over na moet denken als je een boek wilt uitbrengen.

En dan is daar het moment… Je hebt je boek! En nu? Hoe zorg je ervoor dat jouw boek verkocht wordt? Weten mensen wel dat je een boek hebt uitgebracht? Weten mensen wel wie je bent? Wat je specialisme is? Waar ze jouw boek kunnen verkrijgen? Waarom ze jouw boek moeten kopen? Allemaal vragen die met jouw boek en je marketing te maken hebben. Nu komt MARKETING dus aan de orde. Een goed marketingplan kan jouw helpen bij het promoten en verkopen van je boek. Je moet doelstellingen vaststellen, je doelgroep bepalen en je communicatiekanalen uitkiezen. Ook de manier hoe je het wilt communiceren en wat je wilt communiceren moet uitgedacht worden. Dit allemaal moet planmatig, strategisch en gestructureerd gebeuren. Jouw verhaal moet mensen overtuigen om jouw boek te kopen.

Het marketingplan
In een marketingplan worden de doelstellingen, doelgroepen en communicatiekanalen bepaalt. Het plan is gericht op het generen van naamsbekendheid en de positionering van het boek. Als ik nadenk over marketing voor een boek, ga ik al heel snel promotiemiddelen en communicatiekanalen opsommen en spelen er allemaal ideeën op in mijn hoofd. Social media staat dan bij mij uiteraard bovenaan op de lijst, aangezien ik heel erg geloof in de kracht en bereik van social media. Ik denk dan: we moeten social media inzetten, we kunnen een video maken, een fotoshoot organiseren, de kranten benaderen, een boeklancering… Ho, STOP! Eigenlijk ben je dan al een paar stappen te ver en ben je ondoordacht bezig. Waarom en hoe ga je social media inzetten? Wie is je doelgroep en waar kan je deze doelgroep bereiken? Welke kranten ga je benaderen, waarom en hoe? Welke kranten leest de doelgroep? Wat voor video ga je laten maken en wat ga je met deze video doen? Etc. etc.. Zo kan ik nog veel meer vragen bedenken die je eerst moet beantwoorden om op basis hiervan keuzes te kunnen maken.

planning-620299_960_720

Situatieanalyse
Ondanks alle mooie ideeën in mijn hoofd, moet ik mijzelf dus afremmen. Allereerst schrijf ik een situatieanalyse in het marketingplan. In deze analyse breng ik in kaart wie de auteur is, wat het onderwerp is, wanneer het boek uitkomt, wat het doel is van het boek, welke communicatiemiddelen er aanwezig zijn en wie de doelgroep is die bereikt moet worden.

Het bepalen van de doelgroep is het belangrijkste onderdeel van het plan. Als je niet weet wie de doelgroep, klanten of prospects (man/vrouw, leeftijd, regio, etc.) zijn, dan kun je de keuzes (communicatiemiddelen, strategie, campagnes, etc.) die je maakt niet op een logische manier onderbouwen. In ieder geval: ik niet! Voor mij geldt, alles wat ik in een marketingplan beschrijf en bepaal, is gericht op het bereiken en triggeren van de doelgroep. Als ik weet wie mijn doelgroep is en waar mijn doelgroep zich bevindt.. dan bepaal ik pas welke en hoe de communicatiemiddelen ingezet moeten worden.

Marketingdoelstellingen

Na het beschrijven van de situatieanalyse focus ik mij op de marketingdoelstellingen. Ik denk dan na over wat er bereikt dient te worden met de marketingactiviteiten.

Hieronder een overzicht van een aantal marketingdoelstellingen die je zou kunnen hebben voor een nieuw boek:

  • Bereiken van de doelgroep;
  • Traffic naar de website;
  • Verzamelen van e-mails voor een nieuwsbrief;
  • Aanmeldingen verkrijgen voor trainingen en workshops die je geeft
  • Naamsbekendheid auteur, boek en bedrijf;
  • Verkoop boek;
  • Personal branding;
  • Interactie met managers over het onderwerp van het boek;
  • Boek als marketinginstrument voor de auteur.

iphone_macbook_and_coffee

Marketinginstrumenten

Na de situatie in kaart te hebben gebracht en de marketingdoelstellingen te hebben bepaald, ga ik uiteindelijk nadenken over mogelijke marketinginstrumenten. Welke marketinginstrumenten gaan we inzetten om de doelgroep te bereiken en hoe gaan we deze inzetten om de marketingdoelstellingen te behalen? Het is erg belangrijk om hierin de juiste keuzes te maken die goed bij jou passen (ook vanuit financieel perspectief).

Hieronder een aantal mogelijke marketinginstrumenten voor een boek.

  • Boektrailer

Een boektrailer is uniek en verfrissend. Kan getoond worden via de website en social media. Een mooi middel om de aandacht te trekken en verkoop te realiseren.

  • Video: lezers aan het woord over het boek

In een korte video (+/-  5 minuten) verschillende mensen aan het woord laten die hun mening geven over het boek.

  • Fotoshoot

In een professioneel fotoshoot het nieuwe boek, de auteurs en het bedrijf in de picture zetten. Deze foto’s via social media, website en nieuwsbrief verspreiden.

  • E-book

Met een E-book is het mogelijk om een ander soort lezer te bereiken. Er zijn mensen die het liefst een boek in handen hebben, maar er zijn ook mensen die een boek met een tablet willen lezen. Zo geef je beide type lezers de mogelijkheid om jouw boek te lezen.

  • Flyer en brochures

Een flyer en/of brochure ontwerpen en deze verspreiden. Per post of meesturen met het boek. Deze flyer en/of brochure moet een boodschap bevatten. De doelgroep moet overgaan tot actie.

  • Boeklancering

Organiseren van een boeklancering om het boek te presenteren en dit bijzondere moment met het netwerk te vieren. Pers uitnodigen en aandacht genereren door veel promotie te doen voor de boeklancering.

  • Blog

Bloggen over onderwerpen uit het boek. Deze via social media, website, nieuwsbrief verspreiden. Bevorderd je zichtbaarheid op Google en zoekmachines.

  • Adverteren in landelijke en regionale media

Via de media de publiciteit opzoeken en je boek promoten. 

 

Bovenstaande marketinginstrumenten zijn allemaal opties die je kunt overwegen voor de promotie van je nieuwe boek. Er zijn nog vele andere marketinginstrumenten en activiteiten die je zou kunnen toepassen. De keuzes die je maakt moet je dus vooral bepalen op basis van je doelgroep. Stel dat je een kinderboek schrijft, dan is je doelgroep uiteraard anders dan wanneer je bijvoorbeeld een managementboek schrijft. De één is gericht op kinderen en de ander op managers of studenten. Kinderen kun je op een andere manier bereiken dan managers of studenten. Op basis hiervan bepaal je je marketinginstrumenten en communicatiekanalen. Uiteindelijk draait alle marketingactiviteiten op het bereiken van je doelgroep en het vergroten van je naamsbekendheid.

Advertentie Brand4life

 

 

 

Comments are closed.