Home » Blogs » Social media.. het is niet eenvoudig. Maar hou vol!

Social media.. het is niet eenvoudig. Maar hou vol!

2015-09-24-linkedin-tablet-op-schoot-600x200

Donderdag 6 april 2017 | Fikret Akin | Brand4life

Je maakt met je bedrijf gebruik van social media en wilt regelmatig verschillende soorten berichten posten. Je hebt een Facebook-, Twitter- en LinkedIn-account aangemaakt en over Instagram twijfel je nog. Over overige social media kanalen heb je ook nagedacht, maar die zijn afgevallen om mee te doen. Je kan toch ook niet alles inzetten denk je dan. Voor elk kanaal die je al wel hebt aangemaakt, heb je je huisstijl doorgetrokken zodat dit allemaal in lijn zijn met elkaar. Je pagina’s zijn herkenbaar voor de mensen die deze pagina’s zullen komen bezoeken. Je teksten zijn duidelijk geformuleerd en op elkaar afgestemd. Je lettertype, kleuren en foto’s zijn ook herkenbaar. Je bent klaar voor deze online adventure.

Je gaat aan de slag. Eerst maar een fotootje delen van je pand, dan van je logo en ook maar eens delen dat je bezoek krijgt van een collega ondernemer of een klant. Je krijgt wat likes, een aantal reacties.. maar het zijn toch vooral vrienden die dit doen en telkens dezelfde mensen. Je besluit om maar eens aandacht te besteden aan een actie die je die maand hebt, je maakt een foto van één van je producten in de hoop dat mensen het zien en bij je komen informeren naar dit product of je verteld in een verhaal over een succes die je hebt geboekt in de afgelopen maand. De likes en reacties blijven in aantallen het zelfde. Sommige berichten hebben net iets meer likes, maar dit is incidenteel. De likes en reacties zijn vooral van bekenden. Wat nu? Je wilt toch juist anderen bereiken en niet steeds je eigen omgeving? Bereik je wel de mensen die je wilde bereiken?

Het geloof in social media begint weg te dampen en je merkt dat je ook minder vaak berichten gaat delen.Elke keer wanneer je weer wat wilt gaan delen vind je het lastig om weer iets creatiefs en vernieuwends te bedenken. Alles wat in je opkomt heb je al wel eens gedaan. Je mist creativiteit. Je bent ook erg druk met andere dingen, waardoor je je eigenlijk niet kunt focussen op je social media. Steeds vaker stel je het uit. Je bent minder scherp op momenten, waarvan je achteraf denkt.. daar had ik iets over moeten delen of daar had ik een fotootje van moeten maken. Je hebt al twee weken niets gedeeld. Je laat het wegvaren.

Als je op je persoonlijke social media gaat, zie je dat concurrenten en andere bedrijven van alles delen. Waar halen ze het tijd toch vandaan denk je dan? Hoe kan het dat zij wel zoveel likes hebben? Heeft het voor jou nog wel zin om social media te hebben? Het gevoel en gedachte dat je iets moet delen stoort steeds meer in je systeem en het kost je steeds meer moeite om het gewoon te blijven doen en iets te bedenken. Moet je het nog wel doorzetten? Het zit in je systeem, het stoort en het resultaat.. voor je gevoel 0.

Wat je moet weten is dat social media loont. Hou vol! Social media vergt veel geduld, doorzettingsvermogen en creativiteit. Continuïteit is essentieel voor het opbouwen van een online netwerk, maar ook om het vertrouwen te winnen van je doelgroep. Zorg voor een planning, zorg voor structuur en zorg voor rust. Hoe meer je met een plan doet, hoe minder het zal storen. Hoe minder vaak je zult vergeten om iets te delen. Je moet het jezelf vooral makkelijk maken. Als je geen plan hebt en geen planning hebt, dan doe je maar wat. Dit zal niet werken. Bepaal voor je zelf hoeveel berichten je per week gaat delen. Werk vooruit en weet nu al wat je over drie weken wilt delen. Als er incidenteel iets gebeurd, dan kan je best in een week drie berichten delen in plaats van twee. Leer van andere bedrijven en pas het toe op je eigen situatie en bedrijf. Social media is een krachtig medium, profiteer hier van! Ga vooral door en hou vol.

Advertentie Brand4life

 

Comments are closed.