Home » Blogs » LinkedIn Social Selling Index.. het nieuwe solliciteren?

LinkedIn Social Selling Index.. het nieuwe solliciteren?

linkedin-social-selling-index-come-utilizzare-i-dati-per-migliorare-la-tua-presenza-sul-social-min

 

Woensdag 23 november 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Regelmatig kom ik de term Social Selling Index tegen, afgekort: SSI. Misschien ben jij het ook wel eens tegengekomen of misschien zegt het je helemaal niets. Wat is het eigenlijk? In 2014 heeft LinkedIn de Social Selling Index geïntroduceerd. Dit is een meetinstrument die jou aan de hand van jouw Linkedin-profiel, op basis van vier onderdelen, een score toekent. Een score tussen de 0 en 100. Voor de vier onderdelen kun je maximaal 25 punten scoren per onderdeel. Deze score geeft aan hoe jij presteert ten opzichte van je eigen LinkedIn-netwerk en professionals in je branche. De SSI meet hoe goed jij het als professional doet in jouw vakgebied en in hoeverre jij profiteert van de mogelijkheden van LinkedIn. De SSI wordt dagelijks geüpdatet en beoordeeld hoe effectief jij je personal brand neerzet, in welke mate jij de juiste connecties maakt, kennis deelt en bouwt aan je relaties. Het gaat dus feitelijk over jouw LinkedIn-profiel en de manier hoe je opereert via deze social media.

De vier onderdelen van de SSI waarop je beoordeeld wordt zijn:

  1. Jouw LinkedIn profiel; Is je profiel volledig en up-to-date en heb je aanbevelingen (recommendations) en onderschrijvingen (endorsement) ontvangen.
  2. Profiel bezoekers; hoe goed weet jij de juiste mensen te vinden en hoe goed wordt jij door de juiste mensen gevonden.
  3. In hoeverre je effectief gebruik maakt van het LinkedIn platform; het volgen van bedrijven en groepen maar ook wat je deelt en de sociale interactie die dat oplevert (likes, reacties en gedeelde berichten).
  4. De kracht van jouw netwerk; dus welke connecties (intern en extern) heb je en op welk niveau.

Wat je moet doen om je SSI scores te verhogen:

  1. Professioneel merk creëren; Hou de klant in gedachten bij het invullen van jouw profiel. Word een innovatieleider door betekenisvolle bijdragen te publiceren.
  2. De juiste personen vinden; Vind betere prospects in minder tijd met behulp van tools voor efficiëntere zoekopdrachten en onderzoek.
  3. Informatie uitwisselen; Ontdek en deel interessante updates om relaties op te bouwen en te ontwikkelen.
  4. Relaties opbouwen; Versterk uw netwerk door besluitvormers te vinden en vertrouwen op te bouwen.

Wil je jouw eigen score weten? Meet het nu: Jouw Social Selling Index.

Mijn SSI kun je hieronder zien:

ssi-fikret

 

ssi-fikret-2

 

Een hoge SSI levert een belangrijk aandeel in de beeldvorming van jouw als professional. Mijn persoonlijke SSI = 70. Dit is een prima score. Een score van 60+ geeft aan dat je waardevol bezig bent op dit medium.

Zoals boven al wordt genoemd in de afbeelding, scoren Salesprofessionals in de bedrijfstak Marketing en reclame een gemiddelde SSI van 22. Ik behoor tot de beste 2%. Personen in mijn netwerk hebben een gemiddelde SSI van 32. Ik behoor tot de beste 3%.

Deze score kan iedere dag anders zijn, omdat LinkedIn dit elke keer weer opnieuw analyseert.

Voor mij een mooie uitdaging om de komende tijd aan deze scores te werken en proberen om naar een hoger score te gaan.

ssi-fikret-3

 

Wat ik mij vooral afvraag is, gaat deze score in de toekomst de norm worden voor werkgevers bij het aannemen van personeel? De SSI is vooral relevant voor specifieke functies, bijvoorbeeld voor sales professionals. Functies waarbij LinkedIn een belangrijke bijdrage kan leveren bij het vinden van personeel, prospects, leads en nieuwe klanten.

LinkedIn wordt steeds meer een belangrijk medium tijdens het solliciteren. Werkgevers zoeken naar goede mensen via o.a. LinkedIn, maar andersom zijn ook veel werkzoekenden actief op LinkedIn. Dit vooral in de wetenschap dat werkgevers en recruiters actief zijn op dit medium. Zo worden in vele gevallen sollicitanten bekeken en beoordeelt op hun LinkedIn, alvorens ze worden uitgenodigd. Dit wetende, zou SSI daarom een belangrijk meetinstrument kunnen worden in het sollicitatieproces. Op basis van de SSI heb je als werkgever de mogelijkheid om een goed beeld te krijgen van de persoon in kwestie. Op basis van de scores kun je de norm bepalen bij het selecteren van personeel. Aan de hand van de scores kun je ook werkzoekenden met elkaar vergelijken.

Ik kan het me voorstellen dat bedrijven in de toekomst een bepaalde minimale SSI zullen verlangen wanneer ze op zoek zijn naar bijvoorbeeld nieuwe sales professionals of marketing personeel. LinkedIn heeft als doel om met deze SSI scores, professionals nog meer afhankelijk te maken van LinkedIn. Dit is natuurlijk een erg goede en slimme zet van LinkedIn.

Ik ben van mening dat dit een goede ontwikkeling is. Of het in de toekomst ook een norm wordt, weet ik natuurlijk niet helemaal zeker, maar het zou wel kunnen gebeuren.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hierover denken? Denken jullie dat het geïmplementeerd wordt door bedrijven? Laat het me weten!!

Ook ben ik benieuwd naar jullie SSI scores. Let me know in een reactie!

Advertentie Brand4life

Comments are closed.