Home » Blogs » ‘’Als ik mijn social media uitbesteed, hoeveel likes krijg ik dan?’’

‘’Als ik mijn social media uitbesteed, hoeveel likes krijg ik dan?’’

 

iphone_macbook_and_coffee

Donderdag 13 oktober 2016 | Fikret Akin| Brand4life

Ik krijg vaak de vraag: stel dat ik mijn social media uitbesteed, hoeveel likes krijg ik dan? Met deze vraag sla je de plank goed mis, vind ik. Wat mij betreft moet het niet gaan om de aantal likes, maar om gericht de doelgroep te bereiken die voor jou relevant zijn (maakt niet uit of je het uitbesteedt of zelf beheert). Jij wilt uiteindelijk een specifieke boodschap overbrengen om mensen te informeren, amuseren of over te halen. Het is de kunst om die mensen te bereiken die voor jou relevant zijn en een reden hebben om jou te volgen (los van het in eerste instantie doen van zaken).

Zo zie ik vaak dat verschillende bedrijven duizenden likes of volgers hebben, maar nauwelijks interactie (likes, reacties, delen). Ik denk dat deze likes voornamelijk zijn aangekocht. Of in ieder geval een groot deel. Veel fake likes dus! Daar heb je niet veel aan. Ik heb liever 100 likes en volgers die wel reageren, liken en delen (interactie) van mijn berichten.. dan die 1.000+ likes die voor mij niets betekenen en opleveren. Voor die bedrijven die het niet hebben aangekocht en wel duizenden likes hebben, zeg ik: WELL DONE!!

Laten we eens kijken naar de verschillende redenen die mensen kunnen hebben om een pagina of persoon op social media te liken en te volgen. Het is goed om hierover nagedacht te hebben en dit op een rijtje te hebben. Op basis van dit overzicht kun je de content van je social media bepalen.

pexels-photo-9816

Hieronder een overzicht:

1. De persoon heeft ooit zaken gedaan met jouw bedrijf en is daarom betrokken en bereid om de bedrijfspagina te volgen;
2. De persoon is geïnteresseerd in jouw product of dienst;
3. De persoon is een concurrent die in de gaten wilt houden wat jij aan het doen bent en wat de ontwikkelingen van jouw bedrijf zijn;
4. De persoon is geïnteresseerd in de acties (like and share) die jouw organisatie online doet en wilt hieraan deelnemen om prijzen te winnen;
5. De persoon kent een medewerker binnen jouw organisatie en volgt jouw bedrijf om op de hoogte blijven met betrekking tot deze medewerker en zijn werkgever;
6. De persoon wilt op de hoogte blijven van nieuwtjes met betrekking tot een aangekocht product;
7. De persoon vind jouw blogs en artikelen interessant om te lezen en is daarom bereid om jouw bedrijf online te volgen;
8. De persoon wilt graag werken bij jouw organisatie en wilt op de hoogte blijven over de vacatures binnen jouw bedrijf;
9. De persoon vindt de content die jij online deelt amusant en vind het daarom leuk om jouw bedrijf te volgen.
10. De persoon is een grote fan van jouw merk en is betrokken bij datgene wat jouw organisatie doet.

Op basis van bovenstaande redenen zou je voor jouw bedrijf de redenen in kaart kunnen en moeten brengen om hiermee te bepalen en te overzien wat betrekking heeft op jouw doelgroep. Als je de voor jouw relevante redenen in kaart hebt gebracht is de volgende stap om je content strategie te bepalen. Stel een plan op waarbij je de content bepaald en uitvoert. Gestructureerd, herkenbaar en continue! Niet kopiëren van anderen, inspiratie opdoen mag altijd. Maak het vooral leuk voor je volgers. Probeer ‘’out of the box’’ te denken en probeer nieuwe dingen uit. Op basis van bovenstaande redenen moet je goed nadenken over hoe je deze verschillende type volgers met je content kunt bereiken en naar je pagina kunt krijgen. Als de content interessant genoeg is en relevant voor de persoon.. dan ben ik er van overtuigd dat hij of zij jouw pagina zal volgen.

17621764_1867808593491202_8069617787778100374_o

In het begin ga je zien dat je bereik vooral organisch zal zijn. Vervolgens zal je ook viraal bereik realiseren. Mits je de continuïteit waarborgt en de content creatief en doelgericht inzet met je social media! Uiteraard ga je merken dat je meer likes krijgt. Het gaat uiteindelijk wel om steeds meer mensen te kunnen bereiken, mensen die een band hebben met jou bedrijf of activiteiten. Uiteindelijk gaat het dus wel om de aantal likes. Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat dit een lange termijn strategie is, die je zult kunnen bereiken met je korte termijn strategieën. Verwacht niet dat je online in één week of één maand trending gaat worden (uitzonderingen daar gelaten).

De resultaten van je social media activiteiten zijn meetbaar. Door dit wekelijks bij te houden kun je zien wat je online hebt bereikt met de verschillende content. Bepaal doelstellingen, analyseer je resultaten, schaaf waar nodig bij en maak je doelstellingen realistisch en haalbaar. Ga vervolgens aan de slag om er constant een schepje boven op te doen qua doelstellingen en probeer dit te behalen. Work with it!!

Conclusies
Met social media gaat het niet om de kwantiteit maar de kwaliteit van je volgers. Het is de kunst om je volgers betrokken te krijgen met jouw bedrijf en activiteiten. Je doelstelling moet zijn om in gesprek te komen met de doelgroep en de volgers. Volgers moeten de berichten die je deelt leuk vinden om te liken, maar ook om te delen. Als je doelgroep bereid is om dit te doen, ga je een groter viraal bereik kunnen realiseren. Zorg dus voor leuke content. Je zult merken dat je meer likes gaat genereren en dat je netwerk steeds groter zal worden. Uiteindelijk gaat het toch om de aantal likes die je met je bedrijf gaat bereiken!! 😉

Lees meer over social media:

Advertentie Brand4life

Comments are closed.