Home » Blogs » Wat is de kracht van een blog en wat heb ik bereikt met mijn vorige blog?

Wat is de kracht van een blog en wat heb ik bereikt met mijn vorige blog?

wordpress-923188_960_720

 

Woensdag 14 september 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Afgelopen vrijdag 9 september heb ik mijn eerste blog gepubliceerd. Mijn blog: ‘’What about personal branding’’? Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de positieve reacties. Leuk dat veel mensen enthousiast waren en de blog prettig en interessant vonden om te lezen.
Direct na het publiceren van mijn blog, vroeg ik aan een goede vriend wat hij van de blog vond. Inhoudelijk heeft hij er niet veel over gezegd. Hij gaf aan niet veel verstand te hebben van blogs schrijven, maar hij wilde van mij wel weten waarom ik blogs ging schrijven en wat ik er mee wilde bereiken. Een hele goede vraag, vooral dat laatste, want wat wil ik er eigenlijk mee bereiken? Daarom wil ik in deze blog hier aandacht aan besteden.
Nadat hij deze vraag stelde ging er bij mij automatisch een signaal naar mijn hersenen en ik begon meteen na te denken over mogelijke antwoorden. Uiteraard wist ik waarom ik blogs wilde schrijven, want dat had ik al een hele tijd geleden bedacht. Maar had ik mijn argumenten ook al op een rij en mijn doel bepaald voor het schrijven van blogs? Ik begon al heel snel antwoorden te geven aan deze goede vriend. Ik begon met mijn opsomming.. ‘’Ik wil: mijn kennis delen, mijn visie bespreken, interactie over het onderwerp, mijn netwerk op social media vergroten, feedback ontvangen, meer traffic naar mijn website…..’’. Ho, stop!! ‘Meer traffic naar mijn website’’. Laten we meteen gaan kijken wat mijn blog heeft gedaan met de traffic naar mijn website. Heb ik daadwerkelijk meer bezoeken gehad?

Hieronder kunt u in een grafiek het aantal bezoekers van mijn Brand4life-website zien. Het gaat om de periode van 12 augustus t/m 12 september. De periode voor het publiceren van mijn blog laat zien dat het relatief stil is qua websitebezoeken (enige pieken daargelaten). In de grafiek is de stijgende lijn te zien op vrijdag 9 september, de dag dat ik mijn blog heb gepubliceerd. Dit betekend meer bezoekers op mijn website.

afbeelding-1

Afbeelding 1: websitebezoeken www.brand4life.nl

Ook wil ik eens gaan kijken naar hoe deze bezoekers op mijn website zijn gekomen. Mijn blog heb ik via mijn verschillende social media kanalen gepubliceerd. Daarom verwacht ik dat deze mediums een grote invloed zullen hebben en naar voren zullen komen in de analyse.
afbeelding-2

Afbeelding 2: Analyse over via welke bronnen de bloglezer op de Brand4life website is gekomen

In de afbeelding hierboven is te zien dat 65,9% van de bezoekers en lezers van mijn blog via social media op mijn website zijn gekomen. Mijn verwachting wordt in de grafiek bevestigd.

Natuurlijk wil ook weten via welke social media kanalen de doelgroep op mijn website zijn gekomen. De blog heb ik gedeeld via Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Hieronder zijn deze social media kanalen weergegeven.

 afbeelding-3

Afbeelding 3: Analyse van de blogbezoeken via de social media kanalen van Brand4life

In de grafiek is te zien dat de meeste bezoekers vooral via Facebook en LinkedIn op mijn blog zijn gekomen. Persoonlijk had ik verwacht dat Twitter bovenaan zou staan, dit is dus niet het geval. Voor mij is dit interessant om te weten, zodat ik mijn social media activiteiten hierop kan aanpassen.

Uiteraard wil ik in eerste instantie blogs schrijven omdat ik het leuk vind om te doen. Dat het een bijdrage levert aan het aantal bezoekers naar mijn website is een belangrijk gegeven en reden om hier mee door te gaan. Het schrijven van blogs zorgt er voor dat je beter gevonden wordt op het internet en dat je in contact komt met de doelgroep die geïnteresseerd zijn in jouw diensten en expertise. Verder hoop ik met het schrijven van blogs meer volgers te krijgen op mijn Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.

In de toekomst ga ik verschillende activiteiten, die ik doe voor mijn bedrijf, meten en analyseren. Op basis hiervan wil ik mijn online- en offlineactiviteiten (marketing) inrichten. Dit ga ik o.a. in blogs beschrijven, zodat u de resultaten en het effect hiervan kunt volgen. Dit wil ik zo transparant mogelijk doen, zodat iedereen die interesse heeft in marketing, hier beter van wordt.

Blijf daarom Brand4life via de website en social media volgen!

Tot een volgende Brand4life blog!!

 

Advertentie Brand4life

2 Responses so far.

  1. Lilian zegt:

    Wat een ontzettend leuke blog om te lezen. Zo maken we ook wat meer kennis met ‘brand4life’. Een stukje van jezelf laten zien, heel sterk! Interessante analyses erbij!

    • Brand4life zegt:

      Dag Lilian, bedankt voor je leuke reactie. Ik ga in de toekomst meer van dit soort blogs schrijven. Blijf mij daarom volgen! 😉 Groetjes, Brand4life