Home » Blogs » Google Analytics – Welke bedrijven komen op mijn website?

Google Analytics – Welke bedrijven komen op mijn website?

pexels-photo-94654

 

Woensdag 26 oktober 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Inmiddels bijna 4 maanden onderweg en drie mooie marketingopdrachten achter de rug met mijn bedrijf Brand4life. De boeklancering van de auteurs Maaike Thiecke en Bianca van der Zeeuw (die ik adviseer bij de marketing van hun nieuwe boek) was erg leuk en zeer geslaagd. Verder is mijn artikel over een nieuw concept dat ik voor restaurant Rhodos Steenwijk heb geschreven verschenen in de PV-magazine Ook heb ik blogs geschreven over verschillende onderwerpen die te maken hebben met o.a. marketing en communicatie.. mooie ontwikkelingen allemaal.

Wat ik momenteel vooral ook aan het doen ben is het meten en analyseren van mijn social media- en websiteresultaten. Afgelopen tijd heb ik veel verschillende bezoekers op mijn website gehad. Wat ik over mijn bezoekers wil weten is: wie is er op mijn website geweest? Wat kan ik met deze informatie? Zijn dit mijn leads (potentiele opdrachtgevers)? Kan ik mijn marketing en communicatie hierop aanpassen? Aan de hand van de statistieken van o.a. mijn website wil ik in deze blog ingaan op de bovengenoemde vragen.

Allereerst, enige informatie over mijn websitebezoekers (sinds de oprichting van Brand4life op 1 juli 2016). Zoals je hieronder ziet zijn er 785 sessies geweest op mijn website, hiervan waren er 673 nieuwe bezoekers (dus geen bezoekers die vaker op mijn website komen). De resultaten laten zien dat 85,1 % van mijn bezoekers nieuw op mijn website zijn. De overige 14,9 % zijn terugkerende bezoekers.

 

afbeelding-1

 

Laten we ook eens kijken naar de plaatsen waar mijn bezoekers vandaan komen. Hieronder in het overzicht is te zien dat de meeste bezoekers van mijn website uit Zwolle, Amsterdam, Steenwijk, Apeldoorn en Kampen komen.

afbeelding-2

 

Ik wil een kanttekening maken op datgene wat ik vanaf nu ga beschrijven. Doordat ik aan het bloggen ben, weet ik dat mijn bezoekers voornamelijk specifiek door of voor een blog op mijn website komen. Voor mijn bezoekers gaat het dus om de informatie in de blog en niet perse om het op zoek zijn naar een marketing- en/of communicatieadviseur. Daarom kan ik niet beweren dat deze statistische informatie in mijn geval ook direct leads zijn voor Brand4life. Dit kan misschien in jou geval m.b.t jouw website wel anders zijn. Voor mijzelf ga ik de komende tijd zoeken naar signalen in mijn statistieken, waaruit blijkt dat de bezoeker van mijn website een lead is, die ik vervolgens zou kunnen benaderen met Brand4life.

Stel dat mijn bezoekers niet via mijn blogs naar mijn website waren gekomen, dan zouden bovenstaande gegevens erg relevant kunnen zijn voor het bepalen van mijn marketingacties. Ik zou mijn marketing kunnen inrichten op basis van de plaatsnamen waar mijn bezoekers grotendeels vandaan komen. Ik zou er namelijk voor kunnen kiezen om te adverteren (promotie via social media, kranten, magazine, brochures, flyers, etc.) in die steden waar mijn websitebezoekers vandaan komen, mits ik de conclusie maak dat mijn doelgroepen uit die steden komen.

OF: ik maak bewust een keuze om juist daar te adverteren (krant, magazine, flyer, brochure, Facebookcampagne, etc.), waar ik weinig bezoekers heb, om ook in die plaatsen meer naamsbekendheid te krijgen. Nu ben ik doelgericht bezig met mijn naamsbekendheid.

Wat voor mij erg relevant is, is namelijk dat ik wil weten wie er op mijn website is geweest. Welke bedrijven zijn op mijn website geweest en welke informatie hebben zij gezien? Komt een bedrijf vaker op mijn website en heeft er al iemand contact opgenomen met mij na een zoveelste bezoek? NEE..!? Dan zou ik ervoor kunnen kiezen om de stoute schoenen aan te trekken en een belletje te doen met de vraag: bent u toevallig op zoek naar iemand die u kan helpen bij uw marketing?

Laten we eens gaan kijken wie mijn website hebben bezocht.

afbeelding-3

 

In de bovenstaande statistieken kun je zien welke bedrijven mijn website hebben bezocht, hoelang de bezoekers gemiddeld op mijn website zijn gebleven en hoeveel personen er vanuit een bepaald bedrijf op mijn website zijn geweest. Hieruit kun je voor jezelf conclusies trekken.

Op basis van deze informatie komen er heel veel vragen bij mij op, bijvoorbeeld: waarom komt een bedrijf vaker op mijn website? Waarom zijn er meerdere personen van een bedrijf op mijn website geweest? Zijn ze op zoek naar marketinghulp? Zijn ze geïnteresseerd in mijn diensten? Waarom zijn zij langer op mijn website geweest dan een gemiddelde bezoeker? Waarom hebben ze geen contact opgenomen? Is het een concurrent? Etc. Allemaal vragen die voor mij interessant zijn. Hier kan ik alleen maar achter komen door bijv. te gaan bellen met de betreffende bedrijven.

Ik zou er dus voor kunnen kiezen om contact op te nemen met deze bedrijven/leads. Wellicht levert het mooie contacten en/of opdrachten op. Dat zou toch supergaaf zijn?

Mocht jij ook willen weten wie jouw websitebezoekers zijn, dan zou ik hierbij kunnen helpen. Schroom niet om vrijblijvend contact op te nemen voor vragen m.b.t. bovenstaande blog. Ik kom graag met je in gesprek.

In de toekomst wil ik mijn website en social media verder blijven analyseren en de resultaten met jullie delen. Wil je op de hoogte worden gehouden, dan kun je mij volgen via mijn social media kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram).

Advertentie Brand4life

Comments are closed.