Home » Blogs » WhatsApp-marketing!? Ik kende het niet.. tot mijn sollicitatiegesprek!

WhatsApp-marketing!? Ik kende het niet.. tot mijn sollicitatiegesprek!

 

9344676230_55dbffe0f0_b

Donderdag 22 september 2016 | Fikret Akin | Brand4life

Rond juni 2016 zat ik in een spagaat tussen werk vinden en een eigen bedrijf opzetten. Ik had al vele sollicitatiegesprekken gehad, maar zonder succes. Uiteindelijk besloot ik om voor mijzelf te beginnen. Ik bleef solliciteren, maar ook was ik druk met het opzetten van mijn eigen bedrijf Brand4life. De vele afwijzingen maakten mij enigszins onzeker. Waar ligt het eigenlijk aan? Heb ik geen ervaring? Ben ik te hooggeschoold? Ben ik te oud? Heb ik niet de juiste kleren aan? Of doe ik het solliciteren gewoon niet goed? Heel veel vragen die door mijn hoofd spookten. Ik wilde niet afwachten tot iemand mij ging aannemen en wilde mijn succes niet aan het toeval overlaten. Vandaar dat ik mijn eigen pad ben opgegaan en heb besloten om mijn bedrijf op te richten. De reden dat ik deze blog hiermee begin, heeft te maken met een situatie die ik mee heb gemaakt tijdens een sollicitatiegesprek. Want waar het in deze blog om gaat is ‘’WhatsApp-marketing’’.

Voordat ik hier meer over ga vertellen ga ik in op het sollicitatiegesprek die ik had bij een groot en ambitieus postbedrijf. Voor het gesprek was ik naar Apeldoorn afgereisd om kennis te maken en te praten over de functie marketing medewerker. Ik was goed voorbereid. Het was me duidelijk wat er van de functie verwacht werd. Door de website, social media kanalen en krantenartikelen op te zoeken en te bekijken heb ik geprobeerd om alle informatie op me te nemen en kennis te krijgen over het bedrijf en de branche. Verder had ik gebeld met twee personen uit mijn netwerk en me laten inlichten door deze twee bekenden van het bedrijf. De één was een oud klasgenoot (werkt nog bij het bedrijf) en de ander was een oud collega (heeft gewerkt voor het bedrijf). Mijn dank is groot voor de hulp en meelevendheid van deze twee personen. Het kon eigenlijk niet meer mis gaan.

Goed voorbereid, maar wel een tikkeltje gespannen ging ik het pand binnen. Het gesprek ging naar mijn gevoel goed en ik ging enthousiast naar buiten. Achteraf gezien hebben ze helaas voor een ander gekozen. Een vraag van de manager tijdens het gesprek bleef bij mij hangen. Ik wilde weten wat het betekende, ik kende het namelijk niet. Wat is het, wat kan je er mee? Ik ben toch een marketeer? Ik ben toch een communicatieman? Hoorde ik dat niet te weten? Vroeg ik mijzelf af.

De manager wilde weten hoe ik dacht over WhatsApp-marketing. Ja! Inderdaad over WhatsApp-marketing. Geef daar maar antwoord op dacht ik. Ik had geen flauw idee wat het was en wat je er überhaupt mee kon doen.

Mijn antwoord was als volgt: ‘’Als ik eerlijk moet zijn heb ik er geen ervaring mee en weet ik niet precies wat WhatsApp-marketing is, maar als ik hardop ga nadenken over deze term, dan denk ik dat het gaat om contact onderhouden en contact zoeken met je relaties/klanten door middel van WhatsApp’’.

Direct na het gesprek ging ik op zoek naar informatie over deze voor mij onbekende marketingterm. Ik ging zoeken naar de betekenis, de voor- en nadelen en dacht na over mijn antwoord op deze vraag. Mijn antwoord was beknopt, maar dat wat ik had gezegd klopte enigszins.

What about WhatsApp-marketing?
Na een tijdje surfen op Google en het lezen van verschillende artikelen over WhatsApp-marketing heb ik geprobeerd om duidelijk te krijgen wat deze term betekend. Ongeveer 10 miljoen Nederlanders hebben WhatsApp en 7 miljoen daarvan maken er dagelijks gebruik van. WhatsApp staat bovenaan in de top 6 van meest gebruikte social media platformen. Met WhatsApp kunnen we gratis en onbeperkt teksten, foto’s, video’s en audio’s versturen naar onze contacten. Om mij heen gebruikt eigenlijk iedereen wel WhatsApp. De berichten die ik naar mijn vrienden en netwerk verstuur worden gelezen en bijna altijd beantwoord. Dat is ook eigenlijk waar het om draait bij WhatsApp-marketing. Mensen zitten dagelijks uren op hun telefoon (de gemiddelde gebruiker kijkt 221 keer per dag op zijn telefoon), ook tijdens het werk! Dit biedt voordelen en kansen voor zakelijk gebruik van WhatsApp t.o.v. andere communicatiemiddelen (bijv. email). WhatsApp is directer en persoonlijker dan andere communicatiemiddelen en het heeft vaak resultaat (als je als doel hebt dat je bericht wordt gelezen en beantwoord), namelijk dat de berichten worden gelezen en beantwoord.

schermafbeelding_2016-01-22_om_01-55-29

 

Het mooie aan WhatsApp is dat het een advertentievrije ervaring zal blijven. Aandacht voor de privacy en de strenge regels van WhatsApp zorgen ervoor dat de app niet functioneert voor commerciële doeleinden. Het succesvol inzetten van WhatsApp voor zakelijke doeleinden zal een mooie uitdaging zijn voor het bedrijfsleven en voor marketeers. Dit in verband met de functionaliteit van deze App.

Met andere social media kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, etc.) is het bijvoorbeeld mogelijk om aandacht te krijgen voor verstuurde berichten doordat mensen het kunnen liken, delen en retweeten. Ook is het mogelijk om betaald te adverteren en campagnes op te zetten om het bericht onder de aandacht te brengen en beter zichtbaar te maken. Deze functionaliteiten heeft WhatsApp niet. Het is dus niet mogelijk om berichten zomaar naar onbekenden te versturen, mits er een telefoonnummer van deze persoon bekend is. Vandaar dat het een uitdaging is om het als een marketingmiddel te gebruiken.

 

whatsapp-2035059_960_720

Voordelen van WhatsApp-marketing

Er zijn verschillende voordelen voor het gebruiken van Whatsapp als marketingtool. Zo heb ik eerder in deze blog aangegeven dat berichten op WhatsApp worden gelezen en beantwoord. Door sociale en emotionele invloeden zullen mensen eerder antwoord geven op berichten die zij ontvangen. De blauwe vinkjes achter een bericht verraden namelijk dat de persoon het bericht heeft gezien en gelezen. Er is geen weg meer terug, je zult moeten antwoorden.

Bij een email bijvoorbeeld worden al snel verschillende redenen aangedragen waarom de persoon geen antwoord heeft gegeven op het bericht. Veel voorkomende redenen zijn: email niet ontvangen, collega heeft de mail opgepakt, email is in de spam-box terecht gekomen of de email is per ongeluk verwijderd. Dit zal met WhatsApp niet snel gebeuren.

Een ander voordeel is de reactietijd op een bericht. Dit is vaak sneller. Wellicht dat de blauwe vinkjes hiermee te maken heeft. Het feit dat de verzender heeft gezien dat het bericht is verstuurd, zorgt voor een onbewuste druk om sneller te reageren op een bericht.

Verder is het versturen van een WhatsApp-bericht laagdrempelig, waardoor het een geschikt middel maakt om te gebruiken voor communicatie met een relatie of klant. Er is één-op-één-interactie, waardoor de kans groter is om een relatie op te bouwen met de persoon in kwestie.

WhatsApp voor marketing

Ondanks de positiviteit rondom WhatsApp-marketing is het opmerkelijk dat veel bedrijven geen aandacht besteden aan deze vorm van marketing. WhatsApp-marketing ontbreekt in marketingplannen, terwijl het een krachtig communicatiemiddel kan zijn om de doelgroep te bereiken of om een relatie mee op te bouwen. Mijn advies: bepaal een WhatsApp-strategie en ga er mee aan de slag.

Advertentie Brand4life

 

 

 

2 Responses so far.

  1. Droombaan zegt:

    Ik had werkelijk geen idee dat dit bestond! wat grappig. En inderdaad, waarschijnlijk wordt er ook een stuk sneller gereageerd.