Home » Blogs » Hoe zet ik zakelijk mijn social media effectief in?

Hoe zet ik zakelijk mijn social media effectief in?

17621764_1867808593491202_8069617787778100374_o

Woensdag 30 november 2016 | Fikret Akin| Brand4life

Social media wordt door veel ondernemingen ingezet, omdat het een goede en effectieve manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk en planmatig) is voor het vergroten van de naamsbekendheid. Eigenlijk zegt de naam het al: social media, op een sociale manier aan mensen tonen wat je aan het doen bent. Dit kun je op verschillende leuke en luchtige manieren presenteren via Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, etc. Waar het allemaal om draait met social media is dat het mogelijk is direct contact te leggen en informatie te delen met een groot netwerk en een eigen opgebouwd doelgroep.

Het belang van social media

Vaak starten ondernemingen zonder enig idee met het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook of het instellen van een zakelijk account op Twitter. Bedrijven worden tegenwoordig ‘’verplicht’’ mee te doen aan social media. Doe je niet mee dan mis je de kans om snelle en goedkope publiciteit en naamsbekendheid te krijgen. Daarnaast is de concurrentie op social media ook erg hoog, het wordt tegenwoordig gezien door klanten als een goed referentiekader. Het is namelijk een nieuwe vorm van communicatie en verbinding met je klant. De gedachte: “de concurrentie en andere ondernemingen doen dit ook, tja.. dan doe ik het ook maar”, is niet de juiste instelling om te starten met social media. Met deze gedachte en insteek loopt de betreffende onderneming een groot risico om de kansen die er liggen niet optimaal te benutten.

Als ik een afspraak heb met een persoon die een bepaald bedrijf vertegenwoordigd, dan kijk ik eerst op zijn website en op zijn social media kanalen. Dit doe ik om informatie in te winnen over het bedrijf, maar ook in te lezen over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen binnen de organisatie. Heb ik ook meteen gespreksstof voor het gesprek en natuurlijk leuk om te laten zien dat je goed voorbereid bent. Door dit te doen, krijg ik ook meteen een beeld over hoe een bedrijf zich online profileert. Heeft het bedrijf haar zaakjes goed op orde? Besteden ze aandacht aan hun website? Zijn ze creatief met hun social media? etc. etc.

Voordat een onderneming begint met het opzetten van social media, is het aan te raden om eerst kritisch na te denken over de te bepalen doelstellingen om daarna daadwerkelijk gebruik te maken van deze kanalen. Welke social media kanalen kunnen we gebruiken? Wat wil je bereiken? Hoe wil je de resultaten meten? Wat wordt je content strategie? Waarom wil je deze specifieke content delen via social media? Wie is je doelgroep? Het is erg belangrijk om eerst naar deze vragen te kijken en op basis hiervan een strategie en een specifiek plan op te stellen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een organisatie voor social media kiest. Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind, is dat je bewust bent van waarom je er gebruik van gaat maken, welk resultaten je wilt behalen en wat de toegevoegde waarde zal zijn voor jouw organisatie. Een aantal redenen kunnen zijn: het vergroten van de naamsbekendheid, het bouwen aan een netwerk, het bereiken van een specifieke doelgroep, het delen van kennis, aantonen van je expertise, beïnvloeden van het koopgedrag, genereren van traffic naar de website, zoekmachine optimalisatie en personal branding.

Inzetten van social media is een continu proces

Het inzetten van social media is een continue proces, waarbij gestructureerd volgens een vooraf vastgesteld plan activiteiten uitgevoerd zouden moeten worden via de betreffende kanalen. Dit in verband met de continuïteit en herkenbaarheid van je bedrijf. Om optimaal en doelgericht gebruik te maken van social media is de structuur en herkenbaarheid in de content een belangrijk aspect om volgers te kunnen en blijven boeien met jouw online activiteiten.

Lees meer over social media:

 Advertentie Brand4life

Comments are closed.