Tegenwoordig doen we onze aankopen vaak na het doen van een online onderzoek naar een product of bedrijf. Of we kopen op basis van aanbevelingen door familie, vrienden en kennissen. Alvorens we beslissingen nemen, kijken we toch eerst even snel wat er geschreven is over een bedrijf of product. We zoeken informatie op over de kwaliteit, mankementen / minpunten en overige ervaringen van anderen met het specifieke product van een bedrijf.

Positief of negatief, recensies worden steeds belangrijker bij het aankoopproces. Als bedrijf wil je uiteraard geen negatieve recensies krijgen. Maar als je ze krijgt, schiet dan niet direct in de stress. Negatieve recensies hoeven niet altijd slecht te zijn. Er zijn ook kopers die juist gericht op zoek gaan naar negatieve recensies over een bedrijf. Hiermee kunnen ze weloverwogen aankoopbeslissingen nemen. Door van te voren te weten wat er negatief is aan een product, voorkomen potentiële kopers de risico om in een later stadium tegen zaken aan te lopen waar ze geen kennis van hebben. Deze doelgroep wilt dus weten wat er mis is of kan gaan met het product. Op basis hiervan kunnen zij hieraan een waarde hechten en bepalen of ze het waard vinden om het product af te nemen.

Sommigen vinden het ook belangrijk om te weten en te zien hoe een bedrijf omgaat met negatieve beoordelingen. Op basis hiervan kunnen ze bepalen hoe de service van een aanbieder is en of het bedrijf er alles aan doet om een probleem of negatieve gebeurtenis op te lossen. Dit houdt in dat je negatieve beoordelingen niet moet links laten liggen en dit moet proberen op te lossen. Ook online. Een recensie, goed of slecht, reageer er altijd op en laat zien dat je er wat mee wit doen. Je kunt er heel veel mee winnen.

Door huidige klanten te vragen naar een recensie is het mogelijk om invloed te hebben op. een aankoopbeslissing van een potentiële klant. Vraag daarom wat je klanten van je producten vinden.