Influencer marketing is een term die we steeds vaker horen in de marketing. Het heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven. Maar wat is het precies?

Influencer marketing is niet iets nieuws. Het werd altijd al ingezet door bedrijven en personen, maar vroeger via andere kanalen. Uiteraard worden deze kanalen nog steeds wel gebruikt.

Wat je tegenwoordig ziet, is dat in de hedendaagse tijd ‘’iedereen’’ sociaal actief is. Mensen delen wat ze doen, waar ze zijn, wat ze eten en drinken, waar ze naar luisteren, wat ze dragen en ga zo maar door. Veel influencers zijn ook actief op social media en hebben veel volgers. Deze influencers publiceren dagelijks verschillende soorten content waarin je vaak een product of dienst verwerkt ziet. Hierdoor hebben deze influencers veel invloed op de consument.

Influencers hoeven niet specifiek bekende personen te zijn waarbij je denkt aan acteurs, zangers, sporters, presentatoren, etc. Je kunt ook denken aan bloggers en vloggers die ooit zijn begonnen met content delen en momenteel met hun content bekend zijn geworden en veel volgers hebben gecreëerd.

De volgers van een influencer kunnen voor veel bedrijven interessant zijn. Als dit de doelgroep is die een bedrijf wilt bereiken, dan zou het bedrijf deze doelgroep via deze influencer kunnen bereiken.

Invloed van influencers op het koopgedrag van volgers

De consument gaat online op zoek naar producten of diensten. Tegenwoordig kijkt men niet meer alleen op de website van een bedrijf, maar ook bijvoorbeeld op het Instagram account van een persoon die diegene online volgt. Of dat de consument toevallig een leuk kledingstuk ziet bij de persoon die hij volgt en denkt.. ’hé, die wil ik ook hebben’. Het succes van influencers is, dat ze bij hun volgers het gevoel creëren van: ‘wat zij hebben, dat wil ik ook’. En dat is nou net waar bedrijven belang bij hebben en het voor doen. 

Bereik je doelgroep

Door influencers in te zetten, kun je dus je doelgroep bereiken. Er zijn veel verschillende influencers die allen hun eigen specifieke interesses hebben en hierover content maken en dit via hun social media delen. Stel dat een influencer bezig is met het delen van verschillende video’s waarin hij of zij gerechten maakt. Over de volgers van deze persoon weet je dat zij geïnteresseerd zijn in koken of lekker eten. Omdat je weet dat zij geïnteresseerd zijn in deze onderwerpen, kun je heel doelgericht deze doelgroep bereiken. Voor een bedrijf die bijvoorbeeld in de foodsector zit, kan deze influencer dus erg interessant zijn om mee samen te werken. Door je producten of diensten te verwerken en te gebruiken in de content die deze influencer maakt, heb je als bedrijf de mogelijk om jouw producten of diensten aan deze doelgroep via een influencer te tonen. 

Keerpunt van influencer marketing

Er komen steeds meer influencers bij. Er zijn zoveel nieuwe vloggers, bloggers, etc. Het gevaar zit hem in dat de mensen er ook helemaal klaar mee kunnen zijn. Wanneer jij in elk campagne dezelfde persoon ziet, vind je het wellicht na een tijdje wel genoeg geweest. Voor bedrijven is dus van belang om hier goed over na te denken, mits ze influencer marketing willen zetten.