Je hebt al een zakelijk account op social media. Wellicht wel op verschillende social media kanalen. Je hebt diverse artikelen gelezen over hoe je met je bedrijf social media het beste kunt inzetten. Toch is het niet eenvoudig om een vertaalslag te maken. Wat een ‘goede’ social media strategie is, verschilt per organisatie. Voor elk organisatie zal de inhoud anders zijn. Wat bij de één werkt, hoeft niet perse ook bij een andere organisatie te werken. Het is maatwerk, waarbij je afhankelijk bent van verschillende factoren.

In de statistieken van, onder andere Facebook en Instagram, kun je in één oogopslag zien wie jouw doelgroep is. Ook kun je zien wanneer deze doelgroep actief is op social media. Met deze informatie kun je jouw type content aanpassen gericht op jouw doelgroep. Houdt hierbij ook rekening met de momenten wanneer zij het meest actief zijn. Met deze informatie over je doelgroep kun je aan de slag met je content.

Maak kwalitatief sterke content. Blijf je volgers boeien en probeer ze te verassen. Beeld werkt goed. Mensen willen meer beeld zien. De verschuiving van tekst naar beeld is al enkele jaren geleden ingezet. Fotografie en video zijn daarom mooie middelen om een boodschap goed en op een gewenste manier over te brengen. Met de mogelijkheden van de mobiele telefoons van tegenwoordig kunnen we hele mooie beelden vastleggen. Maak hier dan ook gebruik van. Een nieuwtje kun je op diverse manieren publiceren. Doe het dan ook op deze verschillende manieren. Waar je een bericht eerst als blog publiceert, zou je dit op een later moment ook als een video of op een andere manier kunnen publiceren. Steek berichten in verschillende jasjes en je hebt meer te delen.

Bepaal je strategie en maak een social media planning. Een planning zorgt er voor dat je scherp blijft en weet wat je wilt. Het geeft de richting aan waar je naar toe wilt. Het zorgt voor continuïteit in je social media activiteiten. Volgers zullen eerder aanhaken als ze continuïteit zien.