Binnen veel organisaties zie je vaak dat één persoon aan de social media knoppen van het bedrijf zit te draaien. Dit is vaak de marketeer of een medewerker die naast zijn/haar eigen werkzaamheden ook het beheren van social media er bij doet. Diegene is bezig om verschillende berichten te delen via de diverse kanalen. Vaak zijn het de momenten die vastgelegd worden, waarbij deze persoon zelf ook aanwezig is. Of zijn het momenten die vooraf zijn vastgesteld, waar berichten voor worden gemaakt. Dit laatste is erg goed, hier wordt waarschijnlijk gewerkt met een plan.

Maar los van de berichten die vooral bepaald zijn in een plan, zijn er ook genoeg ‘’spontane’’ momenten die je niet van te voren in een plan kunt zetten. Momenten die ontstaan tijdens het werk. Momenten die je prima kunt vastleggen en via social media kunt delen met je volgers en het publiek. Om deze momenten vast te kunnen leggen heb je soms je collega’s nodig, want als marketeer of beheerder van de social media kanalen, kun je niet overal en bij elk moment aanwezig zijn. Dit houdt in dat je collega’s op de hoogte moeten zijn van wat de verwachtingen zijn en wat jij als marketeer of social media beheerder nodig hebt om succesvol te worden.

Het is voor veel marketeers een grote uitdaging om collega’s te betrekken bij hun social media activiteiten. Om er voor te zorgen dat hun collega’s bewust zijn van de momenten die geschikt kunnen zijn voor social media. Ook is het een uitdaging om collega’s enthousiast te krijgen over de ideeën die zij hebt m.b.t. social media.

De medewerkers van een bedrijf zijn de belangrijkste ambassadeurs van een organisatie. Zij moeten geloven in de dingen die jij als marketeer hebt bedacht en helpen bij het verspreiden van een marketingboodschap.Daarom is het voor een marketeer van belang om de activiteiten die hij doet zichtbaar te maken binnen een organisatie. Er voor te zorgen dat iedereen op de hoogte is over de marketing- en social media activiteiten en de ontwikkelingen. 

Vertel daarom aan je collega’s welke acties je hebt opgezet, waarom je dit hebt gedaan, wat de resultaten zijn, wat je nog wilt doen en waar je hulp bij kunt gebruiken. Vertel ook hoe je over social media denkt, waar ze alert op moeten zijn en hoe zij content voor je kunnen maken.

Voor jou als marketeer de uitdaging om die focus bij je collega’s aan te wakkeren. Wil je succes met social media, doe het dan samen en betrek je collega’s.