Ik krijg wel eens de vraag: ‘’Hoe krijg ik meer likes’’? ‘’Mijn concurrenten hebben veel meer likes, wat ik ook doe, bij mij komt er maar geen groei!’’. Deze mindset van ‘’meer likes willen hebben’’ is zeker niet verkeerd. Als ik de vraag stel: wat voor berichten deel je zoal en waarom deel je dit, dan hoor ik vaak niet dat er een plan of strategie is voor social media. Om succesvol te zijn moet je dit wel hebben, een strategie waarmee je voor structuur en herkenning zorgt. Content waarmee je mensen gaat boeien en vast kunt houden op je so- cial media. Mensen zijn kritisch en kunnen ook heel snel van jou afstappen, dat moet je voorkomen.

Het is goed om na te denken waarom je meer likes wilt hebben. Als je de likes hebt, wat ga je daar dan mee doen? Wie is je doelgroep en wat vind je doelgroep leuk? Hoe ga je deze groep enthousiast houden? Hoe zorg jij er voor dat deze groep jou berichten blijft liken en delen? Allemaal vragen waar je stil bij moet staan.

Volgers zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf, product, de mensen die voor je werken of je branche. Mensen die jouw pagina of berichten liken en volgen, zijn mensen waarmee je kunt communiceren. Wat je gaat communiceren, dat bepaal je zelf.

Je kunt je focussen op de doelgroep die jouw pagina nog niet volgen, maar je kunt je ook focussen op de doelgroep die jouw pagina al wel aan het volgen is. Je wilt deze groep uiteraard niet kwijt raken. Blijf ze boeien, deel berichten die relevant zijn en zorg dat ze fan van jouw bedrijf blijven. Je kunt berichten delen die je zelf erg leuk vind. Maar wat vinden je volgers leuk? Heb je daar wel eens over nagedacht?

Hoe kom je hier achter? Analyseer je eigen eerdere en toekomstige berichten. Kijk welke berichten een groot bereik en veel likes hebben en vaak gedeeld zijn. Kijk ook eens wat de concurrent of soortgelijke bedrijven delen en hoe doen die berichten het. Leer hier van en probeer dit op een eigen manier in te zetten. Blijf wel uniek en maak het leuk!