Veel mensen stoeien nog met een hoop vragen over het succesvol inzetten van LinkedIn. Wat kun je met een persoonlijk account en is een bedrijfspagina wel nodig? Waar moet je op letten en wat zijn belangrijke dingen om te weten?

Je persoonlijke LinkedIn profiel is je digitale visitekaartje. Mensen die op zoek zijn naar jou, komen vaak via Google op je LinkedIn pagina terecht. Daarom is het erg belangrijk om deze goed in te richten en goed na te denken over de informatie die je hierop wilt presenteren. Gebruik een omslagfoto (een foto die iets over jou zegt) en een professionele profielfoto voor de juiste uitstraling. Gebruik de samenvatting als elevator pitch en vertel in het kort wat je anderen te bieden hebt en waar je goed in bent. Deel professionele content en laat zien waar je mee bezig bent. Laat je expertise zien door blogs te schrijven, updates te delen en het gesprek aan te gaan op LinkedIn met je netwerk over onderwerpen uit jouw vakgebied.

Een eerste indruk maak je maar één keer, ook als bedrijf met je online zichtbaarheid. Daarom is het erg belangrijk om een professionele en verzorgde bedrijfspagina te hebben. Gebruik een professionele foto op je bedrijfsprofiel. Beschrijf wat je doet en wat je voor een ander kan betekenen. Deel interessante updates en berichten met je volgers. Het is niet de bedoeling dat je met je updates gaat spammen of alleen maar berichten de wereld in stuurt. Het gaat er om dat je mensen betrekt en dat je een relatie met ze opbouwt. Laat mensen achter de schermen bij je kijken, geef een sneak preview van een nieuw product en deel content waar mensen wat aan hebben.

Een voordeel van een bedrijfsaccount ten opzichte van een persoonlijk account is dat je berichten kunt promoten en de statistieken van je berichten en je account kunt inzien. Je kunt gericht een specifieke doelgroep targetten door je advertentie te sponsoren. In statistieken kun je zien hoeveel bereik een bericht heeft, wie je volgers zijn, waar ze vandaan komen, welke updates ze interessant vinden en meer.

Ga aan de slag met je LinkedIn, dit kan jou klanten opleveren.